Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Frenk Puijk - WaarBenJij.nu Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Frenk Puijk - WaarBenJij.nu

Chengdu

Door: Frenk

Blijf op de hoogte en volg Frenk

20 Mei 2016 | China, Chengdu

Het is alweer even geleden, maar hier dan toch het verslag van Chengdu! Guilin en Hong Kong komen er hopelijk ook snel aan!

Dag 19: Chengdu
Na een kort nachtje, toch ons bed weer uit weten te komen. Gelukkig hadden we een goed vooruitzicht voor deze dag weer, wat het slaapgebrek een stuk minder erg maakte. Vandaag gingen we namelijk op naar de panda’s! Om 7 uur werden we opgepikt bij het hostel, met wat bleek later, een privé busje. Een halfuurtje later werden we afgezet bij de ingang van het park, wat eigenlijk pas om 8 uur open ging, maar we konden al direct doorlopen naar binnen. Eerst even gekeken of er ergens wat eten te vinden was, aangezien we nog niet hadden ontbeten, maar alles bleek nog dicht te zijn en dat bleef het ook allemaal de rest van de tijd dat we er waren.
Dus toen zijn we maar doorgelopen naar hetgeen waar we voor kwamen, de panda’s. Voor we het wisten liepen we al langs de terreinen waar de panda’s te vinden zouden moeten zijn. Na eerst een stukje te hebben gelopen zonder een panda te zien, zagen we er uiteindelijk dan toch echt een zitten. Echt ontzettend mooie beesten, maar wel ontzettend lui. Alles wat de panda deed, was rustig zitten, bamboe eten en af en toe naar de stapel met verse bamboe reiken om weer wat te eten te pakken. Desondanks wel heel gaaf om te kijken hoe hij dat deed en toch vrij dichtbij te staan ook!
Na een tijdje te hebben gekeken bij deze panda, met verder amper toeristen om ons heen, zijn we doorgelopen in de richting van de verblijven van de sub-giant panda’s, dit zijn eigenlijk de panda’s in de puberteit. Toen we daar aankwamen, zaten er wel 7 bij elkaar op hetzelfde stukje. Twee lagen heerlijk languit te chillen op hun rug en te eten, terwijl alle rotzooi die van de bamboe afkwam, zich steeds verder ophoopte op hun buik. Niet dat ze dat ook maar iets uit leek te maken, ze strekten zich alleen zo nu en dan weer uit om wat bamboe te pakken en verder bleven ze lekker rustig liggen eten. Ook zagen we er twee nog ruzie maken om een stuk bamboe, dat de een van de ander probeerde af te pakken, erg grappig om te zien hoe dat er dan aan toe gaat ook.
Na een tijdje zijn we weer verder het park ingegaan om op zoek te gaan naar de verblijven van de Red panda’s. Een panda die meer wat weg heeft van een vosje, maar dan een stuk schattiger nog. Nadat we bij de verblijven aankwamen, zagen we er al snel eentje lopen, maar die was ook snel weer weg bij ons vandaan. Bij het volgende verblijf konden we er eentje iets beter bekijken, maar het duurde niet al te lang voor deze ook de rest van zijn verblijf weer opzocht.
Na een tijdje rondlopen in het park, kwamen we uit bij een open verblijf voor de Red panda’s, waar je gewoon doorheen kon lopen. Hier natuurlijk naar binnen gegaan en het duurde hier ook niet lang voor we er eentje zagen zitten in de takken van een boom, boven ons hoofd. Terwijl we omhoog aan het kijken waren, merkten we niet dat er een andere red panda op slechts een halve meter afstand van ons liep, op de grond. Tenminste, totdat andere toeristen opeens begonnen te wijzen. Heel apart ook weer om zo’n beestje dan zo van dichtbij te kunnen bekijken.
Toen we het verblijf van de Red Panda verlieten, was het tijd om weer op weg te gaan richting de uitgang, waar onze chauffeur nog steeds op ons stond te wachten en ons vervolgens weer als enige passagiers afzette bij ons hostel. Hier hebben we de rest van de dag ook zo ongeveer doorgebracht en niet zoveel meer gedaan. We moesten natuurlijk ook nog een beetje bijkomen van de avond ervoor. Dus na een lekker rustige dag verder, waar we de was hebben gedaan en een beetje te hebben gegeten en gerelaxt zijn we ons bed ingegaan.

Dag 20: LeShan Giant Buddha
Vandaag gingen we de Leshan Giant Buddha bezoeken. Vroeg in de ochtend naar het busstation van Chengdu gegaan en daar een ticket gekocht naar LeShan. Hier een heel stuk makkelijker onze bus weten te vinden en een uur of 2 later stonden we in LeShan. Daar weer overgestapt op een lokale bus, die naar de ingang van het park rondom de Giant Buddha reed. Daar naar binnen gelopen en begonnen met het verkennen van het terrein van de Giant Buddha.
Rustig via het pad onze weg gezocht naar de Buddha, terwijl we genoten van de mooie omgeving in het park zelf. Na een tijdje lopen, doemde de Buddha voor ons op en ondanks dat we hadden gelezen dat het beeld 71 meter hoog was, hadden we niet verwacht dat hij daadwerkelijk zo enorm groot zou zijn. Alleen de oren, al zijn ze wel erg langgerekt, zijn al 8 meter hoog. Heel apart om daar dan naast te staan en vervolgens via een stel steile trappen langs dit enorme beeld naar beneden te lopen. Hoe verder je naar beneden loopt, hoe indrukwekkender het beeld ook wordt, aangezien je steeds beter de hoogte kan zien.
Na weer een hele zooi foto’s te hebben genomen zijn we doorgelopen en hebben we even een plekje gezocht om wat te lunchen. Hier kwamen we ook een meisje uit Finland tegen, die we in onze volgende slaapplaats nog een aantal keer zouden zien. Na onze lunch hebben we nog een klein rondje gelopen door het park en zijn we weer doorgelopen.
Via de uitgang, kwamen we met een kleine omweg bij een tempel uit, waar we ook naar binnen mochten met ons kaartje voor de Buddha. Aangezien we verder niets gepland hadden, zijn we dit dus ook maar gaan bekijken en toen we daar aankwamen, bleek dat wij de enige toeristen waren die er rondliepen. Ook weer een unieke ervaring om daar zo in absolute rust rond te lopen! Na een tijdje te hebben genoten daar, kwamen er weer een aantal toeristen aan en zijn wij rustig doorgelopen naar de uitgang van het tempelcomplex. Daarna zijn we weer op weg gegaan naar de bushalte en na weer 2 bussen, kwamen we weer netjes terug in het hostel.
In de avond verder weer niet zo heel veel gedaan, totdat 2 meisjes die in ons hostel werkten, via de chat vroegen of we mee wilden gaan barbecueën om 1 uur ’s nachts. Ik zat nog steeds vol van het late avondeten en lag al bijna te slapen, maar Marcel had, zoals altijd, wel honger en die is dan ook nog samen met de dames gaan bbq’en. Met zijn buik vol en nog steeds nagenietend van al het eten kwam hij vervolgens rond 3 uur weer terug de kamer in en zocht ook maar weer zijn bed op.

Dag 21: Chengdu
De laatste volle dag verliep iets anders dan we van tevoren hadden gepland. We wilden namelijk in eerste instantie op een dag de Giant Buddha, waar we gisteren zijn geweest, en Mt. Emei doen, alleen merkten we dat dat gewoon niet ging lukken op dezelfde dag. Dus wilden we vandaag naar Mt. Emei, maar na wat uitzoekwerk kwamen we erachter dat het een uur of 5 zou duren voor we enigszins in de buurt van de top waren. Hier zouden we dan een uurtje hebben voor we weer zouden moeten beginnen aan de 5 uur durende terugweg. Dit vonden we iets teveel tijd besteden om er te komen en te weinig tijd om er ook echt te zijn. Dus helaas toch maar moeten besluiten om deze berg te laten schieten.
Dit betekende echter wel dat we nu met een dag zonder planning zaten. Gelukkig hoorden we op de voorgaande avond van mensen van ons hostel, dat zij de volgende dag een fietstocht zouden organiseren door de stad Chengdu. We zouden dan een uurtje of 6 door de stad zwerven om een aantal bezienswaardigheden te bekijken en ook wat lokale gerechten te proeven. Dit leek ons wel wat en we hebben deze tocht dan ook geboekt.
De volgende middag stonden we dan klaar voor onze fietstocht. Na een fiets te hebben uitgezocht en een helm en handschoenen te hebben gekregen, waren we klaar voor onze fietstocht. Het was echter wel bloedheet, inclusief een strakblauwe lucht, waardoor het eigenlijk te warm was om op de fiets door de stad te gaan. Na een stukje fietsen, moesten we naast een groot plein nog even wachten op wat mensen van een ander hostel die ook meegingen op de fietstocht en toen ging de tour echt beginnen.
Het fietsen in China is wel even wat anders dan in Nederland. Hier moet je namelijk continu opletten met wat je aan het doen bent. Je hebt namelijk te maken met spookrijders, motoren die je aan alle kanten in willen halen, mensen die zonder waarschuwing van baan veranderen en auto’s die gewoon een afslag nemen, waardoor jij op de rem moet. Gelukkig hebben we dit weten te overleven en na een stukje fietsen, kwamen we aan bij onze eerste stop: een katholieke kerk. Je zou zeggen dat dat niet zo heel bijzonder is, maar het was de eerste katholieke kerk die we hebben gezien in dit boeddhistische land. Vrij mooie kerk en na een tijdje te hebben rondgelopen, zijn we weer op de fiets gestapt naar onze volgende stop.
Dit bleek een wijk te zijn, waar in een traditionele stijl was gebouwd, maar wel met een moderne twist. Zag er erg leuk uit en hing ook een fijne sfeer. Leuke straatjes die vol zaten met winkeltjes en restaurantjes. Na een soort pannenkoek te hebben geprobeerd bij een van de lokale tentjes, zijn we weer richting de fietsen gelopen en zijn we naar een restaurantje gefietst, waar allemaal verschillende lokale gerechten op tafel werden gezet, die iedereen zodoende kon proeven. Was allemaal wel vrij apart, maar daarom niet minder lekker.
Na het eten hadden we het wel een beetje gehad door de hitte, vooral Marcel, die waarschijnlijk een lichte zonnesteek opgelopen had. Gelukkig was dit ook bijna het einde van het programma en na nog even langs de oude stadsmuur te zijn gefietst, zijn we op weg gegaan naar het hostel. Hier hebben we eigenlijk vrij weinig gedaan de rest van de avond, zodat we allebei lekker bij konden komen van de hitte van de dag.

Dag 22: Reisdag naar Guilin
Vandaag mochten we weer al onze spullen inpakken en onze rugtassen ombinden. Vandaag gingen we namelijk weer op pad naar Guilin, onze volgende bestemming. Dit keer gelukkig lekker met het vliegtuig. Het alternatief was namelijk een trein die er 28 uur over deed. Dus hebben we maar gekozen voor het vliegtuig, welke er anderhalf uur over deed. In de ochtend lekker een taxi genomen naar het vliegveld, waar het nog weer even zoeken was waar we precies heen moesten, maar gelukkig waren we ruim op tijd. Na een paar pizza’s te hebben gegeten, zijn we het vliegtuig ingegaan. Toen we even zaten werden we nog volledig onbeschaamd op de foto gezet door een vrouw die voor ons zat. Niet dat ze het vroeg, ze stak gewoon haar telefoon omhoog, op de selfiecamera, zodat wij ook het scherm konden zien en zorgde dat wij netjes in beeld waren, voor ze een aantal foto’s nam. Toch verreweg de meest onbeschofte foto die van ons gemaakt is tot nu toe.
Na een klein beetje vertraging, maar verder een soepele vlucht, kwamen we aan op het vliegveld van Guilin. Tassen waren ook binnen no time weer binnen en bij de uitgang konden we een bus boeken naar het centrum van de stad. Hier kwamen we ook Hanna, het meisje uit Finland van de Giant Buddha, weer tegen. Ze ging met ons mee met de bus en bij aankomst hebben Marcel en ik een taxi genomen naar ons hostel. We hadden weer een slaapzaal met 4 bedden geboekt en nu hadden we 1 nacht maar iemand bij ons op de kamer, de rest was de kamer alsnog van onszelf.
Kamer zelf was verder erg netjes en ook de rest van het hostel beviel ons goed. Er zat namelijk een rooftopbar bij, waar je dus lekker in de openlucht, op 7 verdiepingen hoogte, in een bank ploffen en genieten van een drankje en de lekkere temperaturen. Aangezien Marcel de volgende dag jarig was en die natuurlijk begint om 12 ’s nachts, hadden we gepland om die avond nog te gaan stappen om dat gelijk goed te gaan vieren. Hanna had ook besloten om met ons mee te gaan en na een drankje in onze rooftopbar, zijn we naar een straat om de hoek gelopen, waar een aantal barretjes zaten. Daar ook nog een drankje gedaan en vervolgens zijn we naar een club gegaan, waar we toevallig langs waren gelopen al. Ook weer een erg grote club, alleen was er verder geen dansvloer aanwezig. Weer overal tafeltjes en voor de mensen met meer geld ook banken. Ook was er nog een podiumpje waar zo nu en dan mensen op aan het dansen waren, maar die moest regelmatig leeg worden gemaakt voor een dansshow of een optreden. Verder werd je erg goed verzorgd. Je kreeg een tafeltje toegewezen en kreeg verschillende gratis snacks op tafel om van te genieten naast de drankjes die je dronk. We hebben ons hier ook erg goed vermaakt en zijn Marcel zijn verjaardag dan ook goed begonnen!
Om een uurtje of half 3 hielden we het maar voor gezien en zijn we weer naar het hostel gegaan en eenmaal daar, zijn we eigenlijk direct in slaap gevallen!

• 20 Mei 2016 - 23:20

Ader:

Ik wil ook naar China!

• 21 Mei 2016 - 16:57

Peter En Inez:

Hai Frenk en Marcel, Marcel nog gefeliciteerd. Deze verjaardag zul je waarschijnlijk nooit vergeten. Wat een oren heeft de boedha hé en je vraagt je af hoe het toch mogelijk is dat mensen een dergelijk beeld hebben kunnen maken. Ook wij waren zeer onder de indruk. Leuke ervaring het fietsen in China. Er is niet veel veranderd als wij het zo lezen. Nu op naar Gulin. Jullie gaan vast en zeker een tocht over de Yangste om het Karstgebergte te bewonderen. Geniet weer van de komende periode en slok alles op. Het is veel om te verwerken maar jullie jonge koppies kunnen het weel aan.
    Hartelijke groet en tot het volgende verslag. Wij blijven ervan smullen.