Guilin - Reisverslag uit Guilin, China van Frenk Puijk - WaarBenJij.nu Guilin - Reisverslag uit Guilin, China van Frenk Puijk - WaarBenJij.nu

Guilin

Door: Frenk

Blijf op de hoogte en volg Frenk

29 Mei 2016 | China, Guilin

Dag 23: Reed Flute Cave

In de ochtend werden we beiden wakker met een toch wel stevige kater na de vorige nacht. Gelukkig hadden we geen haast en konden we lekker rustig opstarten. Na een bak koffie en een prima ontbijtje in het hostel ging het al een stuk beter met ons en kregen we alweer wat meer zin om op pad te gaan. Voor vandaag hadden we de reed flute cave in Guilin gepland, zodat we niet zo heel vroeg ons bed uit hoefden.
We hadden weer met Hanna afgesproken bij de bushalte en zo zijn we dan weer met zijn drieën naar de reed Flute Cave gegaan. Daar aangekomen werden we al snel aangesproken door een aardige en goed Engels sprekende Chinees, die ons vertelde dat het nog een kwartier lopen was naar de ingang en dat we ook een tochtje konden maken met een bamboe raft, waarna het nog maar 5 minuten lopen was. Voor iets meer dan een euro zijn we op het bootje gestapt en na een tochtje rondom het meer, werden we zo’n 50 meter van onze startlocatie afgezet weer. Sloeg dus eigenlijk helemaal nergens op wat ons was verteld, maar ach, voor een euro was het nog wel grappig.
Na dit boottochtje zijn we alsnog maar naar de ingang gaan lopen, welke we al na 2 minuten bereikten. Toen we de grotten binnenkwamen, zagen we al direct waarom dit een vrij bekende attractie is. Een prachtige grot, vol met enorme stalagmieten en stalactieten, waar ook nog eens verschillende kleuren licht op werden geschenen, waardoor het er helemaal bijzonder uitzag. Na een tijdje rond te hebben gelopen, kwamen we uit in het centrale deel van de grot. Een enorme open ruimte, waar ook de lichten weer niet ontbraken.
Na een tijd te hebben genoten van deze grot zijn we richting de uitgang gelopen en weer op weg gegaan naar ons hostel. Hier hebben we lekker geluncht en zijn we vervolgens weer de stad ingelopen. Niet ver van ons hostel was namelijk de Elephant Trunk Hill, een rots die lijkt op een olifant die water aan het drinken is met zijn slurf. Toen we hier aankwamen, bleek dat ze een stel bomen precies tactisch genoeg hadden neergezet, zodat je niet meer dan een glimp van de rots kon opvangen, zonder weer entree te moeten betalen. Wij namen echter maar genoegen met de glimp die we konden opvangen.
Hierna zijn we dus maar verder de stad ingelopen, in de richting van een avondmarkt die daar gehouden zou moeten worden. We kwamen er alleen iets te vroeg aan, want de meeste verkopers waren nog bezig om hun stalletjes klaar te maken. Heel veel was hier dus niet te doen en we zijn dan ook maar weer richting het hostel gaan lopen. Ongeveer halverwege spotte ik gelukkig Moma Cake, een bakkerij die ik de hele dag al zocht, zodat we toch nog even een stuk taart konden eten op Marcel zijn verjaardag. Dit dus gedaan en na een lekker stukje gebak zijn we weer verder gaan lopen naar het hostel.
Vlak voor we bij ons hostel waren, namen we afscheid weer van Hanna, die in een ander hostel sliep. Eindelijk terug in het hostel hebben we lekker rustig aan gedaan, zodat we toch nog een klein beetje konden bijkomen van de voorgaande avond.

Dag 24: Yangshuo en Li River Cruise

Deze dag pakten we onze excursie eens iets anders aan dan dat we tot nu toe hadden gedaan. In plaats van alles zelf te regelen en uit te zoeken, besloten we om met een georganiseerde tour mee te gaan om een bamboo river cruise te doen. Dit betekende dat we werden opgehaald met een tourbus en ongeveer 2 uur later werden afgezet bij het kleine plaatsje waar we op de bamboo raft moesten stappen.
Toen we de boot opgingen was het weer nog vrij redelijk. Redelijke temperatuur, alleen wel met een volledig grijze lucht. Dit gaf echter ook wel weer wat extra charme aan de omgeving. De tocht ging namelijk over het water, tussen bergen door. Door het weer, hing er echter ook nog een soort mist op het water, wat het geheel een mysterieuze sfeer gaf. We genoten nog steeds ten volste van al het moois wat we zagen.
En toen begon het halverwege opeens te regenen. Niet een klein miezerbuitje, maar een echte flinke regenbui. Wij dus snel zorgen dat alles wat niet nat mocht worden in onze tas zat, met de regenhoes eromheen. Vervolgens een paraplu gepakt voor onszelf, alleen hielp dat nog niet genoeg. Binnen no time zagen we er allebei uit als verzopen honden en we hebben het laatste deel van de toch niet zoveel meer gezien, omdat we opgevouwen achter onze paraplu’s zaten te schuilen. Gelukkig hebben we nog wel foto’s en filmpjes gemaakt, dus kunnen we nog rustig nagenieten van deze ervaring.
Eenmaal van de boot af, werden we met een elektrisch karretje naar het centrum van het stadje gebracht. Hiervandaan moesten we nog een stukje doorlopen naar het busstation, waar onze bus weer op ons stond te wachten. Aangezien we nog een tweede tour hadden geboekt op de heenweg, waar ook weer een bus terug naar Guilin bijzat, konden we in yangshuo blijven zitten in de bus en reden we door naar de Dragons Bridge, een brug die vooral bekend is van foto’s. Hier dan natuurlijk ook onze eigen foto’s gemaakt en allebei op de foto gegaan met 2 aalscholvers. Vervolgens gingen we weer terug de bus in en reden we door naar Shangri-La. Hier kregen we een kleine tour en vervolgens gingen we een boot in en voeren we een rondje door het park. Ook weer prachtige uitzichten en omgeving, waarbij je ook een (toeristisch) inkijkje kreeg in de gebruiken van lokale volkeren. Na de boottocht ook nog een happy dance gedaan met een aantal locals en toen hadden we nog een klein beetje tijd om zelf door het park te lopen.
Vervolgens mochten we weer terug de bus in en gingen we weer op weg naar ons hostel, waar we 2 uur later dan ook aankwamen. Al met al, waren we wel blij dat we een georganiseerde tour hadden geboekt, aangezien we nooit zoveel hadden kunnen zien als we op eigen houtje waren gegaan. Daarnaast werd het ons ook wel weer duidelijk dat we het een stuk fijner vinden om het zelf te ondernemen. Naast het avontuurlijke gevoel van het zoeken en ontdekken, is het ook wel fijn dat je je eigen ding kunt doen in een park en zoveel tijd kan nemen als je zelf wilt. De volgende keer zullen we dus eerder kiezen om het zelf te gaan doen, als het tenminste enigszins haalbaar is.

Dag 25: Dragons Backbone rice terraces

Dit was alweer onze laatste volledige dag in Guilin en gelukkig hadden we ook nog maar 1 activiteit op onze planning staan: de Dragons Backbone rice terraces. Deze rijstterrassen zijn al meer dan 500 jaar geleden gemaakt en zijn nog steeds in werking. We hadden de heen- en terugreis geboekt via het hostel van Hanna, die ook weer met ons meeging vandaag. Dit kwam ons wat beter uit, aangezien we dan wat meer tijd hadden om de rijstvelden te bekijken. Dus redelijk vroeg in de ochtend met de lokale bus naar de andere kant van de stad gegaan, om daar op onze tourbus te stappen. Was allemaal goed geregeld en ongeveer 2,5 uur later waren we bij de rijstterrassen.
Hier hebben we eerst heerlijk gegeten (varkensvlees met bamboescheuten was het hoogtepunt) en vervolgens zijn we begonnen met lopen naar een aantal uitzichtpunten. Weer redelijk klimmen in benauwd weer, met zo nu en dan een paar regendruppels, maar gelukkig zette het vandaag niet echt door. We waren helaas wel net een beetje in een tussenperiode van het productieproces bij de rijstvelden. Normaal staan de terassen namelijk vol met water, maar toen wij er waren, waren ze nog bezig om ze te vullen. De meesten stonden dus leeg, wat het beeld iets minder mooi maakte helaas, maar desondanks was het allemaal erg mooi om te zien weer! Gelukkig hadden we ook nog de mazzel dat een deel waar we later op de dag kwamen, wel al gevuld was, waardoor je ook nog een beetje de reflectie op het water had.
Het pad dat langs de uitzichtpunten leidde, liep gewoon tussen de rijstvelden door, zodat je eigenlijk continu prachtig uitzicht had over een prachtig uitgestrekt gebied, waar de rijstheuvels aan alle kanten in de heuvels zijn gemaakt. Na een tijd te hebben rondgelopen door het gebied, zijn we weer richting de parkeerplaats gegaan, waar de bus die ons terug naar Guilin moest brengen, al op ons stond te wachten. Na weer een rit van 2,5 uur kwam we weer aan in Guilin.
Na een goede avondmaaltijd en even relaxen, bedachten we dat het wel leuk zou zijn om nog een laatste keer te gaan stappen, op onze laatste echte dag in China. Dus dat zijn we dan ook maar gaan doen! Na een paar drankjes in het hostel, zijn we op weg gegaan naar een andere club die we een dag eerder hadden gespot. Daar dan ook naar binnen gegaan en het was net als de andere clubs in China. Grote ruimte met eigenlijk alleen maar tafels en wat entertainment. De muziek beviel ons echter niet en het personeel sprak eigenlijk geen Engels, waardoor we nog niet eens een biertje konden bestellen, dus zijn we maar weer gaan lopen naar de club waar we de vorige keer ook waren geweest.
Toen we daar naar binnen liepen, hoorden we meteen al betere muziek en er hing ook een fijnere sfeer. We kregen een tafeltje toegewezen en vervolgens begonnen we met het drinken van Long Island Ice tea, welke in deze club maar een euro of 3 per glas kostte. Na een tijdje kwamen er nog wat Chinese meisjes op ons af om wat foto’s te maken en om met ons te proosten, wat we natuurlijk maar al te graag deden. Het plan van tevoren was om rond een uurtje of 1 terug naar het hostel te gaan, aangezien we de volgende dag om een uurtje of 5 ons bed uit moesten om onze spullen te pakken en door reizen reizen naar Hong Kong. We hadden het echter zo naar ons zin, dat we pas rond een uurtje of 3 begonnen aan de terugweg naar het hostel, wat een korte nacht betekende. Het was het echter zeker weer waard! Een erg leuke avond gehad en echt genoten van de laatste avond in China!

• 31 Mei 2016 - 13:54

De Nicolaasjes:

Mooi verslag weer hoor. Super om alle belevenissen te lezen.