Volle dagen in Sjanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Frenk Puijk - WaarBenJij.nu Volle dagen in Sjanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Frenk Puijk - WaarBenJij.nu

Volle dagen in Sjanghai

Door: Frenk Puijk

Blijf op de hoogte en volg Frenk

23 April 2016 | China, Sjanghai

Dag 3 (22/4/2016)

We begonnen de dag met een flinke bak slaap inhalen. Om half 12 werden we pas wakker en zijn we snel gaan douchen, voordat we eindelijk de stad in gingen. Eerst even op zoek naar een ontbijtje (of lunch voor sommigen), wat we al snel vonden in de vorm van dim-sum, traditionele Chinese gerechtjes.
Daarna zijn we verder gaan lopen door de Yu bazaar, een wijk met mooie traditionele Chinese gebouwen en een enorme hoeveelheid winkeltjes. Het is alleen wel zo dat bijna alle winkeltjes hier dezelfde rotzooi aanbieden. Nadat we eerst hadden genoten toch wel van de mooie gebouwen in die omgeving, en nog even op de foto zijn geweest met een stel Chinezen die graag met ons op de foto wilden, waren we aangekomen bij de ingang van de Yu tuinen. Alweer zo’n prachtig stukje natuur en rust midden in de drukke stad. Misschien nog wel mooier voor ons, omdat we ervoor een hele tijd door de drukte hadden gelopen door de bazaar. Het was in ieder geval erg genieten, om daar weer even onze rust te pakken en te genieten van een aantal oude gebouwtjes en mooie omgeving.
Toen we een tijdje later uit de tuinen kwamen, zijn we eerst weer wat gaan eten bij een foodcourt. Gezamenlijke tafels en gewoon halen waar je zin in hebt. Toen we vervolgens weer verder liepen, zijn we richting de Confucius tempel gelopen. Halverwege de weg die de navigatie aangaf, zijn we ergens een wijkje ingelopen waar vrijwel geen toeristen liepen. Een echte Chinese woonwijk, waar mahjong werd gespeeld, het eten midden op straat lag en de kleren die net werden gewassen waren werden opgehangen met een lange stok aan een kabel die over de straat hing. Hierdoor waren we alleen net 3 minuten te laat bij de tempel, waar we toen niet meer in mochten.
Vanaf daar hebben we lekker de metro genomen, die ons 2 straten van ons hostel bracht. Op weg naar de metro zagen we ook nog een wolkenkrabber die nog werd gebouwd, waarbij de helft van de steigers die er stonden, gewoon waren gemaakt van bamboe. Wel even apart om te zien, als je alleen Nederland gewend bent.
Nadat we eerst even een biertje hadden gedronken in het hostel, zijn we weer terug de stad in gegaan, op weg naar de Bund, vanaf waar we een prachtig uitzicht hadden op de skyline van Shanghai. Prachtige foto’s gemaakt en nog weer met een aantal Chinezen op de foto geweest.
Vanaf daar weer een heel stuk gelopen voor we een beetje een oké eettentje tegenkwamen. Overal is wel eten te vinden hier in Shanghai, alleen staat het er bijna altijd in het Chinees zonder plaatjes erbij en dan is het vrij lastig bestellen, ook omdat de Chinezen bijna geen Engels kunnen. Uiteindelijk wat gevonden, alleen was het eten aan de pittige kant, wat vooral voor mij vervelend was. Vanaf het eten weer de metro gepakt richting het hostel, wat erg makkelijk gaat hier. Nog even wat snacks gekocht en op het einde van de dag nog weer even een biertje gedaan en ons bed weer opgezocht.

Dag 4 (23/04/16)

Vandaag vroeg ons bed uitgegaan, om treintickets te regelen voor Suzhou en voor onze volgende bestemming Beijing. Dus om 6 uur de wekker gegaan, al deed Marcel aardig zijn best om voor wekker te spelen vanaf een uurtje of 5 :-). Na ons te hebben opgefrist en wat warmer te hebben aangekleed, zijn we naar de supermarkt op de hoek geweest en hebben we daar een simpel ontbijtje naar binnen gewerkt. Na gisteren een heerlijke dag te hebben gehad, werden we vandaag direct geconfronteerd met regen, wat tot de avonduren alleen maar harder naar beneden begon te komen.
Daarna zijn we de metro ingegaan richting Shanghai Railway Station, waar we de tickets moesten regelen. Eenmaal aangekomen zijn we 3 verschillende gebouwtjes in geweest, voor we bij het juiste gebouw waren. Daar was 1 balie waarvan de medewerker Engels sprak, alleen stond daar ook een dikke rij met Chinezen voor de deur. Uiteindelijk met wat horten en stoten onze tickets weten te bestellen, al hebben we Suzhou, wat voor vandaag op de planning stond, wel doorgeschoven naar morgen, aangezien het al wat aan de latere kant was om eerst daarnaartoe te gaan. In plaats van Suzhou zijn we dus in Shanghai gebleven en zijn we als eerste stop naar de Jade Buddha Temple gegaan, een absolute aanrader! Prachtige beelden en bouwwerken, waar het goud niet te missen was. Het hoogtepunt van deze tempel was echter de Jade Buddha, waar de tempel ook haar naam aan te danken heeft. Een prachtige beeld van jade, wat een spirituele betekenis had voor de boeddhisten, welke je ook echt voelde hangen in de kamer. Jammer genoeg was het niet toegestaan om hier foto’s te maken, anders hadden we zeker een aantal mooie kiekjes kunnen schieten. Gelukkig hebben we die in de rest van de tempel wel kunnen maken.
Na de Jade Buddha Temple hebben we heerlijke geluncht bij een Franse bakker met een paar lekkere croissantjes. Vanuit daar weer lekker op de metro gestapt, richting de Jing’an Temple. Deze wordt beschreven als zowel de oudste als de nieuwste tempel van de stad. Op weg naar de tempel kwamen we nog door een park, waar van alles was georganiseerd voor de Chinese bevolking. Hier even gezellig tussendoor gelopen, maar toen kwam al snel de Jing’an Temple in beeld en zijn we meteen die kant opgegaan. Een werkelijk prachtige tempel, nog mooier dan de Jade Buddha Temple, waar het nodige goud niet ontbrak. Vanaf het moment dat we deze tempel zagen, zijn we ook meteen die kant opgegaan om daar op het terrein zelf een kijkje te nemen. Als verzopen honden af en toe wat droge plekjes opzoeken, om daar de camera’s erbij te pakken en deze prachtige plek vast te leggen. Ook hier weer prachtige foto’s gemaakt. Van het mooie binnenplein, de prachtige en enorme boeddha die ze hadden staan en de gedetailleerde en handgemaakte versieringen eromheen. Wij zijn het er allebei wel over eens dat dit wel een van de plekjes is die je moet bezoeken in Shanghai!
Aan het einde van de middag hebben we nog even gekeken voor wat extra kleding, wat we nog tekort mee hadden. Uiteindelijk allebei wat weten te vinden en na nog even wat te hebben uitgerust op de kamer van ons hostel, zijn we nog weer even naar de winkelstraat gegaan om wat te eten. Daarna, zoals elke avond, nog even een biertje in het hostel, zodat we nog even onze gedachten en herinneringen kunnen vastleggen, zodat we ze vooral niet zullen vergeten. Dat is ook best wel nodig aangezien we al zoveel dingen hebben gezien en meegemaakt de afgelopen dagen, dat als dat doorgaat in dit tempo, we geheid de helft gaan vergeten!

Dat was het weer voor de afgelopen 2 dagen, het volgende verslag zien jullie vanzelf weer verschijnen!

• 23 April 2016 - 21:46

Bé En Betty Mulder:

Zo te lezen vermaken jullie je al heel goed. Je schrijft leuk Frenk. We zijn benieuwd naar jullie volgend verslag.

• 24 April 2016 - 10:51

Haram Venema:

Mooi verslag Frenk!

• 24 April 2016 - 11:01

Hans Venema:

Zo te zien hebben jullie het aardig druk en zien jullie veel mooie gebouwen. Ik hoop dat de bevolking ook aardig is.

• 24 April 2016 - 12:22

Peter En Inez:

Hoi boys, we hebben jullie verslagen nog niet gelezen, maar gaan dat zo doen. Zijn reuze benieuwd.
    Have fun.

• 24 April 2016 - 16:05

Peter En Inez:

Hallo frenk en marcel, wat een heerlijke verhalen die jullie hebben geschreven. Het is zo levendig voor ons dat we eigenlijk meereizen. Wat een bijzondere wereld is china toch? En de chinezen zijn en blijven aparte mensen. Jongens, we blijven jullie volgen en we blijven genieten van de sappige verslagen.
    hollandse (koude) groetjes..

• 25 April 2016 - 13:45

Jeroen En Ilonka:

Hi jongens, wat een leuk en uitgebreid verslag! Helemaal top, niet alleen voor het thuisfront maar ook voor jullie zelf als jullie oud en grijs zijn!
    Blijf genieten, we zijn nog steeds jaloers....