Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Frenk Puijk - WaarBenJij.nu Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Frenk Puijk - WaarBenJij.nu

Ninh Binh

Door: Frenk

Blijf op de hoogte en volg Frenk

16 Juli 2016 | Vietnam, Ninh Bình

Dag 44: Reisdag naar Ninh Binh
We kwamen op deze dag lekker vroeg aan in Hanoi, om een uurtje of 4 om precies te zijn. Na eerst even langs het meer te hebben gezeten, waar de ratten continue om ons heen liepen, zijn we toch maar richting het hostel gelopen in de hoop dat we hier misschien toch al naar binnen konden om even een lekkere douche te nemen en ons weer op te frissen. Helaas zaten de deuren nog dicht bij aankomst, dus hebben we maar weer een WiFi netwerk gekraakt (er zijn een stuk of 5 variaties op de wachtwoorden die hier bijna standaard worden gebruikt) en ons zo vermaakt tot eindelijk de deuren open gingen.
Helaas waren onze paspoorten inclusief verlengd visum nog niet terug en dus zijn we maar even op bed gaan liggen (gratis, als goedmakertje voor het lang moeten wachten bij aankomst in Sapa). Vroeg in de middag was ons paspoort dan toch weer terug en konden we gaan beginnen aan onze eerste echte tocht op de motor. De bestemming was Ninh Binh, waar de Tam Coc regio zich bevindt. Dit zijn dezelfde gebergten als rondom Cat Ba/Halong Bay, maar dan op land en met veel meer groen eromheen.
Nadat we eindelijk de tassen vast hadden zitten op de motor, wat nog even kloten was, stapten we op de motor. Met de navigatie in de zak op onze telefoon, duurde het niet al te lang voor we op de goede weg zaten en de stad uit waren. Toen we uiteindelijk aankwamen bij de weg die door de navigatie werd aangegeven, bleek dat motoren niet waren toegestaan op deze weg. Na een tijdje zoeken, toch nog weer een andere weg gevonden een klein stukje terug, waar we wel op mochten met de motor. Deze ‘snelweg’ was eigenlijk niet meer dan wat wij in Nederland een provinciale weg zouden noemen, en leidde bijna direct naar onze eindbestemming voor deze dag.
Geen al te gekke of gevaarlijke momenten meegemaakt op de weg gelukkig en na een anderhalf uur rijden zijn we langs de weg maar even gestopt om te genieten van een lekkere kokosnoot. Hierna zijn we weer op de motor gestapt en hebben we het laatste stukje naar Ninh Binh afgelegd. Eenmaal daar aangekomen zijn we eerst bij een restaurantje wat gaan eten en hebben we met de WiFi daar een aantal accommodaties in de buurt uitgezocht. Vervolgens zijn we rond gaan rijden op zoek naar deze accommodaties. Een van de weinige hostels in de buurt vonden we nog wel vrij prijzig voor wat je kreeg en uiteindelijk kwamen we dan ook uit bij een klein hotel, waar we voor een schijntje een privé kamer inclusief airco hadden.
Aangezien we flink smerig waren geworden van al het stof op de weg, hebben we eerst maar even een frisse douche genomen, voordat we wat zijn gaan eten en het verder maar even voor gezien hielden die avond.

Dag 45: Ninh Binh
Vandaag checkten we weer uit bij ons goedkope hotel en gingen we op zoek naar een guesthouse, midden in de natuur. Wel een aantal gevonden, alleen voldeden ze toch allemaal net niet aan de verwachtingen, ook gezien het prijskaartje dat er meestal aan hing, en uiteindelijk zijn we dan ook weer terug gereden naar ons goedkope hotel en hebben we daar weer ingecheckt. Hierna is Marcel weer op de motor gestapt om door de Tam Coc regio te gaan rijden, terwijl ik me terugtrok op onze kamer. De gevoelstemperatuur buiten lag namelijk zo rond de 50 graden, wat toch een beetje te warm was voor mijn lichaam om nog goed te kunnen functioneren.
Er was verder in het stadje Ninh Binh zelf ook niet zoveel te doen, dus hebben we, na een rustige middag voor mij en een rustige avond voor ons beiden, ons bed weer opgezocht.

Dag 46: Ninh Binh
Vandaag zijn we maar goed vroeg begonnen, om zo te proberen om de warmte een beetje voor te blijven, aangezien de gevoelstemperatuur weer zo rond de 50 graden zou liggen. De planning was om een boottochtje te gaan maken over de rivier, tussen de karst gebergten door, die ook een aantal grotten zou bezoeken. Toen we bij de startplaats van die tocht aankwamen, zagen we dat de tocht uit zou komen op zo’n 35 euro per persoon, wat we toch net even wat teveel vonden.
We besloten dan ook maar om weer op de motor te stappen en zelf door het gebied heen te rijden. Ook hadden we al gezien dat er een pagode, de Bich Dong Pagoda, in de buurt was, welke half in de bergen was gebouwd, dus zijn we daar maar heen gereden om die te bekijken. Een mooie tempel wel, met een aantal trappen die je moest beklimmen om er te komen, maar hij kon geenszins tippen aan de tempels die we in China hebben bekeken.
Na hier dan ook niet zo heel lang te hebben doorgebracht zijn we de motor weer opgestapt, terug naar ons hotel, om weer te schuilen voor de hitte. We zijn alleen nog maar de kamer afgekomen om wat te eten en verder hebben we alweer niet zoveel uitgevoerd.