Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Frenk Puijk - WaarBenJij.nu Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Frenk Puijk - WaarBenJij.nu

Hong Kong

Door: Frenk

Blijf op de hoogte en volg Frenk

01 Juni 2016 | Hong Kong, Hong Kong

Dag 26: Reisdag naar Hong Kong

We begonnen de dag erg moe, en met een kater. We hadden wel 3 wekkers gezet, alleen kregen we het allebei voor elkaar om hier dwars doorheen te slapen. Gelukkig werd ik nog wakker om iets na 6 uur, we wilden om 6.30 eigenlijk het hostel al uit, wat betekende dat we ook nog eens flink moesten haasten. Na snel al onze spullen te hebben gepakt, zijn we snel gaan uitchecken en zijn we door de stromende regen naar de taxi-standplaats gelopen om daarvandaan met een taxi richting het station te gaan. Dat ging gelukkig allemaal erg snel en we hadden op het station zelfs nog even wat tijd om een klein ontbijtje naar binnen te werken.
Voor onze reis naar Hong Kong moesten we eerst naar het plaatsje Shenzhen, waarvandaan we de grens over konden lopen naar Hong Kong en daar konden we vervolgens met de metro verder de stad in. Toen we de treintickets wilden boeken, waren alle directe treinen van Guilin naar Shenzhen echter al volgeboekt, waardoor we weer een tussenstop in moesten plannen in Guangzhou. Onze eerste trein kwam daar ook netjes op tijd aan en we zagen direct al dat het een enorm station was. Een stuk of 30 sporen en een werkelijk enorme hal met allemaal winkeltjes en eettentjes. Om een idee te geven van hoe groot het was, in die ene hal zaten al 3 verschillende McDonald’s restaurantjes. In het uur dat we hadden om over te stappen, hebben we hier dan ook maar even wat gegeten nog en voor we het wisten was het alweer tijd om de trein in te stappen naar Shenzhen.
Daar aangekomen was het wel even zoeken nog hoe we bij de grens moesten komen, maar we zagen al snel dat de metro waar we naast stonden, rechtstreeks naar de grensovergang ging. Deze metro dan ook maar gepakt en bij de laatste halte eruit en we konden eigenlijk zo doorlopen een voetgangersbrug in die over het water leidde richting Hong Kong. Eerst nog even door de Chinese douane heen, om het land uit te mogen en vervolgens moesten we door de douane van Hong Kong. Dit ging echter wat minder soepel. Toen we uiteindelijk aan de beurt waren, konden ze om een of andere reden allebei onze paspoorten niet scannen. Vervolgens werd er een mannetje bij geroepen die ook nog even moest kijken en vervolgens moesten we achter nog weer iemand anders aan om mee te lopen naar een aparte ruimte. Hier moesten we plaatsnemen op een bankje, terwijl zij (waarschijnlijk) onze paspoorten gingen controleren. Na een minuut of vijf mochten we echter alweer meelopen door de douane en kregen we ons paspoort terug, inclusief visum voor Hong Kong.
Vanaf de douane liepen we zo door naar de metro en na nog een uur in de metro, kwamen we aan bij het station vlakbij ons hotel. Na een klein beetje zoeken, vonden we het hotel eigenlijk vrij gemakkelijk. Het was wel meteen duidelijk dat we in een goede buurt zaten, aangezien we recht tegenover een winkel van Bentley, een duur automerk, zaten. Na het inchecken zijn we naar onze kamer gegaan en waren we ook blij verrast. We hadden voor Hong Kong gekozen voor een iets luxer hotel, aangezien we niet zoveel goede dingen hadden gelezen over de goedkope opties, die allemaal op dezelfde locatie zaten. We hadden dus een mooie kamer, 2 goede bedden, mooie badkamer, inclusief een douche waar ik ook echt onder paste. Hier zijn we dan ook eerst even gaan liggen om nog bij te komen van de korte nacht, waarmee we de dag begonnen.
Na wat slaap ingehaald te hebben, zijn we even snel wat gaan eten en vervolgens zijn naar de Temple Street night market gegaan. Dit was, in ieder geval volgens wat we gelezen hadden, een grote en levendige avondmarkt, waar je zo ongeveer alles kon krijgen wat je maar kon bedenken, met vooral veel nep artikelen. Ook zouden er straatartiesten als waarzeggers en dergelijke moeten zijn. Toen we er echter aankwamen, leek het niet bepaald op de beschrijving. Het was wel een lange straat vol met kraampjes, maar ze verkochten eigenlijk allemaal dezelfde rotzooi en er was niet zo heel veel te zien ook verder. We zijn het straatje dan ook wel uitgelopen, maar vervolgens hebben we ook snel weer de metro naar ons hotel gepakt en zijn we maar lekker op bed gaan liggen.

Dag 27:
Over vandaag kunnen we heel kort zijn: we hebben niets gedaan. Gewoon lekker een dag rust genomen en ongeveer alleen van de hotelkamer afgekomen om wat te gaan eten en een klein beetje rond te lopen.
We hebben nog wel even bedacht wat ons plan ging zijn voor de komende dagen. Bij het inchecken van het hotel kwamen we er namelijk achter dat de datum van onze vlucht naar Hanoi een week later was, dan eigenlijk de bedoeling was. Uiteindelijk maar besloten om onze vlucht voor 2 dagen later te boeken dan de originele planning en een paar dagen extra te spenderen in Hong Kong. Maar dit was dan ook wel het enige nuttige wat we deze dag hebben gedaan.

Dag 28: Victoria Peak
Na ook nog weer een luie ochtend, zijn we in de middag naar de Victoria Peak gegaan. Om bovenop dit bergje te komen zijn we lekker de Peak tram ingestapt, die ons vrij snel en vrij steil naar boven bracht. Boven op de berg hebben we lekker rustig een rondje gelopen door het gebied, waar meer dan genoeg rijke bewoners van Hong Kong hun optrekje hebben. Na eerst hier rond te hebben gelopen, zijn we een rondje om de berg gaan lopen, vanaf waar je een prachtig uitzicht over de stad had. Aangezien het in de tijd dat we er rondliepen alweer donker was geworden, was ons uitzicht gevuld met enorm veel lichten, waardoor je het ontelbare aantal flats goed kon spotten. Hier dan ook goed van genoten en na een redelijk rondje lopen, kwamen we weer uit bij het station van de Peak tram, bovenop de berg. Hier was ook nog een uitzichtpunt waar we ook een kaartje voor hadden gekocht, dus daar zijn we ook nog even op gegaan. Achteraf hadden we het geld hiervoor echter beter kunnen besparen, aangezien je eigenlijk gewoon hetzelfde uitzicht had wanneer je gewoon het rondje liep, maar dan zonder een hele horde toeristen om je heen. Daarbij begon het ook nog eens te regenen, dus zijn we snel weer naar beneden gegaan.
Hier nog even wat winkeltjes ingegaan om te wachten tot het weer droog was en toen zijn we naar beneden gaan lopen, van de berg af. Vooral een steile afdaling ook weer, zonder verder hele mooie uitzichten of natuur. Eenmaal onder aan de berg, hebben we weer lekker de metro gepakt naar ons hotel en zijn we maar weer terug op bed gaan liggen.

Dag 29: Happy Valley Racecourse
Ook vandaag begon weer als een lekker lui dagje. In de middag rustig even een wasserij opgezocht, om daar de was te laten doen en op de terugweg naar het hotel nog even een krant opgepikt. Terug in het hotel konden we met een speciaal blad in de krant even kijken wat de kanshebbers van de avond zouden zijn, aangezien we in de avond naar de paardenrennen gingen! Dus lekker rustig gekeken in het krantje wie er aanbevolen werden, hoe het überhaupt in elkaar zat en van wie wij dachten dat ze wel eens zouden kunnen gaan winnen.
In de vroege avond gingen we dan ook echt op naar de Happy Valley Racecourse, waar alle actie zou gaan plaatsvinden. We waren nog net op tijd binnen voor de eerste race en na wat hulp van de informatie-desk, was ik nog net op tijd om in te zetten op de eerste race, Marcel was helaas net te laat. De race binnen op een televisie nog net kunnen volgen en voor ik het wist, had het paard waar ik op had ingezet, de race gewonnen! In de tijd naar de volgende race, zaten Marcel en ik met de koppen bij elkaar, onze krant en een boek met informatie van de renbaan zelf in de aanslag. Uitzoeken op wie we ons geld in gingen zetten, kijkende naar de vorm van de paarden, aanbevelingen van experts, nieuwsartikelen over de paarden en andere dingen die invloed zouden kunnen hebben op de komende race.
Een heel erg leuke ervaring, die wij beiden leuker vonden dan het casino. Hier heb je namelijk echt het idee dat je het lot zelf nog een handje kunt helpen door overal goed naar te kijken, gecombineerd met de spanning tijdens de races zelf. Als je dan langs de baan staat, op het laatste rechte stuk en je ziet dat het paard waar jij op hebt ingezet een eindsprint inzet, geeft dan nog wel even een kick, waarbij je hem, samen met alle andere aanwezigen, nog even naar de eindstreep probeert te schreeuwen. Van de 7 races, hebben we op de eerste 5 ingezet, waar we allebei ongeveer 60 HK dollar winst aan over hielden (om en nabij de 7 euro). De laatste 2 races durfden we allebei niet meer aan, aangezien alles wat we zagen, veel te dicht bij elkaar lag en het dus te onzeker werd voor ons. We hielden dus liever onze winst op zak.
Ondertussen hadden we ook allebei een kan bier leeggedronken, waardoor we nog best zin hadden om te gaan stappen na de paardenrennen. We zijn dan ook maar met de Ding Ding (een smalle dubbeldekker tram die door Hong Kong rijdt) naar de wijk gegaan, waar de meeste bars/clubs zouden moeten zitten. Hier een paar rondjes gelopen, alleen was het niet helemaal naar onze smaak. Alle barretjes waren meer ingericht voor mensen die een gesprek wilden voeren, terwijl de muziek veel te hard stond. Dit zagen we niet echt zitten en de club waar we binnen kwamen, was op 10 man na leeg. Uiteindelijk dus zonder feest te hebben gevierd, maar weer de metro gepakt naar ons hotel, om daar weer ons bed in te duiken.

Dag 30: Big Buddha & Lantau Island
Zoals onze hele verblijf in Hong Kong waren we in de ochtend weer zo goed als niets waard. In de middag zijn we echter toch weer op pad gegaan. Dit keer iets verder weg, namelijk naar Lantau Island. Eerst mochten we een ruim halfuur weer de metro in voor we er waren. Vervolgens wilden we met de kabelbaan van ongeveer 5,5 km lengte, de berg op naar de Big Buddha. Voor we in konden stappen, moesten we jammer genoeg nog een uur in de rij staan.
Eenmaal boven op de berg hebben we allebei eerst even een koffie gehaald, aangezien we dat wel konden gebruiken. Daarna zijn we een klein stukje doorgelopen naar de Big Buddha, ook weer een enorm beeld van 34 meter hoogte. Om daar te komen, moest je eerst een redelijke trap omhoog lopen. Eenmaal boven hebben we een rondje gelopen rondom de Buddha. Alhoewel het een erg mooi beeld was, vonden we hem wel een stuk minder indrukwekkend dan de giant Buddha van Leshan.
Toen we weer onderaan de trappen stonden, zijn we het plein overgestoken naar de tempel die bovenop de berg stond. Hier even een kijkje genomen, maar het hoogtepunt hier was de hal van de 10.000 Buddha’s. Een enorme hal met, zoals de naam doet vermoeden, 10.000 boeddha’s; 5 grotere beelden en de rest waren allemaal kleine beeldjes, die in kleine nissen in de muur stonden.
Na de tempel zijn we begonnen aan de wandeling van de berg af. Een wandeling van een kleine 3 uur. We waren nog maar vrij kort aan het wandelen, of we kwamen al een bord tegen waarop stond dat er gevaar was voor landslides en dat we eigenlijk niet verder mochten. Dit bord echter genegeerd en gewoon verder gaan lopen en gelukkig hebben we dat gedaan! Een ontzettend mooie wandeling met prachtige uitzichten, natuur en enorm veel grote vlinders. Ongeveer halverwege kwamen we ook uit bij een riviertje dat van boven naar beneden stroomde en door over wat grote stenen in het water heen te lopen, konden we vanaf het midden van de rivier, prachtige foto’s maken.
Eenmaal onder aan de berg, moesten we nog een redelijk stukje lopen terug naar het metrostation. In de tussentijd was het echter alweer donker geworden en onze navigatie leidde ons door een park zonder verlichting heen. Hier de zaklamp op onze telefoon maar snel aangezet, zodat we überhaupt nog konden zien waar we liepen en niet veel later waren we weer terug bij het metrostation. Eenmaal terug in de buurt van ons hotel, hebben we eerst nog een lekkere maaltijd gegeten, voordat we moe en voldaan ons bed maar weer opzochten.

Dag 31: Tim Ho Wan en de Star Ferry
Pas in de middag begonnen we weer actief te worden en zijn we richting metrostation central gegaan, waar een vestiging van Tim Ho Wan te vinden was. Dit is een dim-sum restaurant wat bekend staat als een van de goedkoopste plekken in de wereld, waar je michelin ster eten kunt krijgen. Volgens de verhalen die we hadden gelezen, zou de service en atmosfeer verder erg slecht zijn en kon je erg lange wachtrijen verwachten. Dit was echter niet zoals wij het mee hebben gemaakt. We kregen na een minuut of 5 al een tweetal stoelen toegewezen aan een lange tafel, waar allemaal verschillende groepen zaten te eten. Even later kwam een vrouwtje de lijst ophalen, waarop wij hadden ingevuld wat wij wilden eten. Niet veel later kwam ons eerste gerecht er al aan en kon het genieten beginnen. Na de eerste hap hadden we allebei al door dat de kwaliteit van het eten echt ontzettend goed was. Ook de rest van de gerechten stelde absoluut niet teleur. Van gestoomde rijstdeeg met garnalen tot luchtige cake of gevulde broodjes, keuze was er genoeg. De eerste ronde die we hadden besteld was echter nog niet genoeg om ons vol te krijgen, dus bestelden we nog een aantal gerechtjes.
Na ontzettend te hebben genoten en eigenlijk te veel te hebben gegeten, zijn we vervolgens de stad in gaan lopen. Hier liepen we eerst langs de roltrappen van Hong Kong. Dit zijn overdekte roltrappen met een totale lengte van ruim 800 meter en werd regelmatig genoemd als bezienswaardigheid. Echter waren het naar onze mening gewoon een stel roltrappen en we zijn dan ook na een paar roltrappen alweer omgedraaid en richting het water gelopen. Hier waren namelijk de opstapplaatsen voor de star ferry, de veerpont die Hong Kong Island en Mainland met elkaar verbindt. We zijn dan ook met de veerpont het water overgestoken en eenmaal aan de overkant hadden we een mooi uitzicht op de skyline van Hong Kong.
Na een klein tijdje zijn we weer op de veerpont gestapt, dit keer echter naar een haven die dichter bij ons hotel lag. Hiervandaan naar het hotel gelopen weer en de rest van de avond hebben we weer vrij rustig gehouden.

• 01 Juni 2016 - 16:01

Manfred Puijk:

Ik dacht dat jullie al een week in Vietnam waren...;-)
    Maar lekker bijgeschreven mannen, leuk om Hong Kong om die manier weer (her) te beleven.
    Ga zo door!

• 02 Juni 2016 - 23:03

Truus En Ed:

hallo frenk en marcel

Leuk al jullie verhalen maar vooral hong kong omdat wij daar ook geweest zijn geniet verder van jullie reis.