Luoyang - Reisverslag uit Luoyang, China van Frenk Puijk - WaarBenJij.nu Luoyang - Reisverslag uit Luoyang, China van Frenk Puijk - WaarBenJij.nu

Luoyang

Door: Frenk

Blijf op de hoogte en volg Frenk

11 Mei 2016 | China, Luoyang

Dag 16: Luoyang
Ook deze ochtend mochten we er weer vroeg uit om onze trein te halen, die ging al om 7.42. Met de eerste metro weer richting het station, daar nog even wat te eten gehaald voor onderweg en na nog heel even wachten, mochten we onze trein al in. Na ongeveer anderhalf uur kwamen we aan in Luoyang en mochten we op zoek naar ons hostel. We hadden van tevoren al gekeken op de navigatie waar hij zou moeten zitten, een kwartiertje lopen vanaf het station ongeveer, en gingen dus lekker te voet richting die locatie. Eenmaal daar aangekomen, konden we echter geen ingang vinden van ons hostel en na 3 keer heen en weer te zijn gestuurd nadat we het aan Chinezen hadden gevraagd, bleek dat we een complex van een stuk of 10 grote flatgebouwen op moesten. Bij de poort de bevestiging van ons hostel laten zien en een paar minuten later kwam de eigenaar van het hostel ons ophalen. Het hostel bleek in een ruim appartement gevestigd te zijn, in een van de flatgebouwen. Van buitenaf ziet het er echt uit als een stel flats die gewoon neergezet zijn, maar als je er op het terrein loopt, is het erg mooi aangekleed en hangt er een hele prettige sfeer.
Voor dit hostel hadden we 2 bedden geboekt op een slaapzaal van 4 bedden, maar we hadden de mazzel dat er verder geen bedden verhuurd waren, dus we lagen alsnog met zijn tweeën op een kamer. Nadat we onze spullen hadden gedropt en de ontzettend aardige en behulpzame eigenaar een goedkope taxi voor ons had geboekt, gingen we met die taxi richting het busstation. Hier moesten we de bus hebben naar de Shaolin Temple, bekend van de Shaolin kung-fu stijl.
Na aankomst op het busstation een ticket kunnen boeken, met behulp van een briefje waar de eigenaar van ons hostel de locatie de we moesten hebben, had opgeschreven in het Chinees. Vervolgens werden we heen en weer gestuurd door de Chinezen, terwijl ze van alles riepen in het Chinees. Uiteindelijk toch de bus kunnen vinden en 2 uur later kwamen we aan bij de Shaolin Temple.
Na de entree zijn we verder het park ingelopen en kwamen we eerst langs de school training grounds. Enorme pleinen, waar de leerlingen van de Shaolin kung-fu school zouden moeten oefenen, alleen was het allemaal leeg aangezien het op het heetst van de dag was. Wij zijn dus maar doorgelopen naar de Training Grounds, waar meerdere malen per dag een demonstratie werd gegeven. Hier dus ook naar binnen gegaan en plaats genomen in een soort theater, waar de monniken hun show gingen opvoeren. Heel erg indrukwekkend om te zien hoe goed ze waren. Ook weer erg indrukwekkende stunts erin en ze riepen halverwege de show ook 3 toeschouwers het podium op die een aantal bewegingen na moesten doen. Dit gaf wel een erg goed beeld van hoe moeilijk het precies was wat ze lieten zien.
Na de show zijn we doorgelopen naar de echte Shaolin Temple. Ook weer een erg mooie tempel, waar je ook echt een bepaalde rust en kalmte voelde hangen. Hier een tijdje rondgelopen en genoten van de sfeer die er hing en de mooie gebouwen die er stonden weer. Na de tempel zijn we weer doorgelopen naar de Pagoda Forrest. Dat is een begraafplaats voor de hoogste boeddhistische monniken en voor elke monnik was dan een pagode neergezet. Ook weer heel erg indrukwekkend om te zien allemaal.
Na een tijdje te hebben rondgekeken ook weer, zijn we op weg gegaan richting de uitgang. Op de terugweg stonden de training Grounds, die op de heenweg nog leeg waren, helemaal vol met studenten van de Shaolin kung-fu school. Erg gaaf om te zien hoe ze alle verschillende vormen, bewegingen, wapens en het vechten aan het oefenen waren. Hier dan dus nog een tijdje blijven staan om te kijken ook hoe dat eraan toeging, maar uiteindelijk toch onze weg naar de uitgang weten te vinden.
Hier weer een bus gepakt richting Luoyang, waar we vervolgens weer een lokale bus instapten, die richting ons hostel ging. In de bus een Chinees meisje tegengekomen die daar in de buurt studeerde en daar eigenlijk de hele rit mee zitten praten en verhalen en dergelijke van gehoord. Ze moest er bij dezelfde halte uit en na onze Instagram accounts te hebben genoteerd, om ons te kunnen gaan volgen, zijn we andere kanten opgegaan.
Op weg naar het hostel kwamen langs een eettentje met wat plaatjes voor de deur, dus zijn we daar maar naar binnen gegaan om wat te eten. Het is een stuk makkelijker om met plaatjes je eten kiezen, dan met alleen Chinese tekens. Bij binnenkomst bleek het een soort food court te zijn. Een stuk of 6 eettentjes bij elkaar en gezamenlijke tafels. Vervolgens met wat hulp van een Chinees die, met een flink Amerikaans accent, Engels sprak, ons eten besteld. Een groot bord met dumplings en allebei een grote kom noedels met vlees en groenten. Aan het einde van de maaltijd zaten we allebei echt propvol, en dat voor nog geen 2 euro per persoon!
Bij aankomst in het hostel vervolgens, hebben we maar even onze rust gepakt weer, na de volgepakte dagen allemaal.

Dag 17: Luoyang en trein naar Chengdu
En weer ging onze wekker redelijk op tijd, aangezien we in de ochtend naar de Longmen grottoes gingen. We moesten ook weer redelijk op tijd terug zijn bij het hostel om onze tassen op te pikken en vervolgens weer door te gaan richting het station, om daar om 15.30 op de trein te stappen naar Chengdu.
Maar eerst in de ochtend nog naar de Longmen grottoes. We hadden online gelezen dat er vanaf het station vlakbij ons hostel een bus naar de grottoes ging, dus wij die kant op en we werden daar gelijk aangesproken door een stuk of 3 taxi’s die ons erheen wilden brengen. Na een tijd wachten en onze info checken, zagen we dat de bus maar eens in het uur ging, dus bedachten we dat het beter was om terug te gaan naar het hostel en daar weer een goedkope taxi te nemen naar de grottoes. Zo gezegd, zo gedaan en voor we het wisten waren we bij de grottoes. Daar weer een kaartje gekocht voor de entree van het park en een kaartje voor een elektrisch karretje om ons naar de echte ingang te brengen.
Met dat karretje waren we er ook weer binnen no time en zijn we dan echt het park ingegaan. Na een klein stukje lopen kwamen we al aan bij de west caves, het meeste bekende deel van het park. Hier waren allemaal kleine nissen uit de berg gehakt. waarbij ook direct een of meerdere boeddha’s zijn uitgehakt. In totaal zijn er ongeveer 100.000 kleine en grotere boeddha’s verspreid door het gebied. Het mooiste, en meest bekende deel, is een 17 meter hoog beeld, dat is omgeven door andere, iets minder grote beelden. Er wordt beweerd dat het gezicht van het grootste beeld gemaakt is naar het evenbeeld van de eerste vrouwelijke keizerin van China. Ook staat het beeld bekend als de Mona Lisa van het Oosten, vanwege de mysterieuze glimlach op het gezicht van het beeld.
Na dit beeld en nog een paar kleine grotten te hebben bekeken, hebben we weer een elektrisch karretje genomen naar de ingang, vanaf waar we een taxi naar het hostel namen. Daar hebben we vervolgens onze tassen opgehaald en omgedaan en na afscheid te hebben genomen van de vriendelijke hosteleigenaar zijn we met weer een taxi naar het station gegaan. Na toch nog een aardig ritje met de taxi, werden we netjes voor de deur afgezet en konden we zonder problemen door het station in.
Hier in een van de winkeltjes nog maar even wat te drinken en eten gekocht ter voorbereiding op onze treinreis van 22 uur. We wilden in eerste instantie een soft sleeper boeken (een afgesloten cabine, waar je met 4 man opligt), maar die waren allemaal al uitverkocht helaas. Dus in plaats daarvan hebben we een hard sleeper geboekt, waarbij je geen deurtje of iets dergelijks hebt voor je bed en je een hokje deelt met 6 man. In totaal zitten er zo’n 60 mensen in een wagon, waardoor het toch wel enigszins luidruchtig is allemaal.
We hadden allebei de bovenste van de 3 bedden boven elkaar. Hier heb je helaas net iets minder ruimte dan in de andere bedden en aangezien warmte opstijgt, zijn het ook de meest warme plekken in de trein. Verder lig je er opzich prima in, al zijn ze natuurlijk niet heel ruim. Ook dit was best wel weer een aparte ervaring. Weer midden tussen de Chinezen, inclusief alle geluiden en gebruiken die daarbij horen. Na zo’n 5 uur reizen, hadden we dezelfde afstand afgelegd als van Xi’an naar Luoyang, wat met de hogesnelheidstrein ongeveer anderhalf uur duurde. Deze trein ging dus wel een flink stuk langzamer. Om een uurtje of 10 gingen de lichten uit en ging iedereen zich klaarmaken om te gaan slapen.

Dag 18: treinreis naar Chengdu
Na allebei een uur of 9 te hebben geslapen, zijn we wakker geworden en na even rustig te hebben opgestart, hebben we een bakje instant noedels klaargemaakt voor ons ontbijt. Daarna mochten we ons nog steeds een uur of 4 proberen te vermaken. Zeker zo aan het einde van een dergelijke reis, gaat dat een stuk lastiger dan in het eerste gedeelte. Uiteindelijk toch ook deze uurtjes weten vol te houden en na aankomst in Chengdu zijn we op de metro gestapt richting ons hostel weer. Vanuit daar moesten we nog een paar minuutjes lopen naar ons hostel. Nadat we hadden ingecheckt, zijn we een stukje terug gelopen om daar even wat winkels te bezoeken, aangezien Marcel nog steeds een korte broek nodig had. Na wat zoeken zelfs 2 broeken gekocht en toen gingen we weer snel richting het hostel, waar we mee gingen eten met de Chinese familie die het hostel runt.
Om 6 uur konden we aanschuiven en stond de tafel vol met eten. Iedereen een eigen bakje om wat rijst in te doen en vervolgens was het lekker van alles wat proeven en proberen. De Chinezen pakten er ook meteen een flesje sterke drank bij, Chinese wodka noemden ze het, en we kregen direct allebei een shotglaasje gevuld. Daarna met de Chinezen getroost en achterover gegooid. Smaakte net als schnaps en het duurde niet lang of we kregen al een tweede glaasje. En een derde en een vierde, allemaal van het huis. Was een erg leuke ervaring om zo tussen de Chinezen te eten en een drankje te doen. Uiteindelijk nog even een tijdje blijven zitten en voor zover het lukte een beetje gepraat met ze.
Om een uurtje of 9 zijn we vervolgens met een van de meisjes die bij het hostel werkte en het beste Engels sprak, de stad ingegaan en zijn we daar eerst nog een drankje gaan doen in een barretje, voordat we doorgingen naar een club die daar om de hoek zat. Daar nog even wat dansjes gedaan en om half 2 zijn we in een taxi gestapt, terug naar het hostel, waar we snel ons bed in zijn gegaan, zodat we toch nog een paar uurtjes slaap konden pakken voor de volgende dag weer.

• 11 Mei 2016 - 07:28

Harma Venema:

Weer erg leuk geschreven en genieten ook mee met jullie reis.

• 11 Mei 2016 - 08:02

Manfred:

Het blijven leuke verslagen, waar het enthousiasme vanaf straalt. Veel plezier met laatste loodjes China!
    Wij zullen wel werken...;-)

• 16 Mei 2016 - 15:17

Heleen Broersen:

Jongens,

Wat een mooie verslagen, wat ben ik jaloers. Maar zo genieten we in iedergeval lekker mee.
    Groetjes vanuit Breezand
    D