Suzhou - Reisverslag uit Sjanghai, China van Frenk Puijk - WaarBenJij.nu Suzhou - Reisverslag uit Sjanghai, China van Frenk Puijk - WaarBenJij.nu

Suzhou

Door: Frenk

Blijf op de hoogte en volg Frenk

25 April 2016 | China, Sjanghai

Dag 5 alweer! (24/4/16)
Voor vandaag stond Suzhou op het programma. De trein waar we gisteren tickets voor hadden gekocht, ging al om 7:54 in de ochtend, dus we mochten weer vroeg ons bed uit. Al helemaal omdat we graag ruim op tijd wilden zijn, aangezien we nog geen idee hadden hoe het treinreizen werkte. Dus wij vroeg eruit, de metro in richting het station en op een van de stops waar we over moesten stappen op een andere lijn, even een ontbijtje gehaald in een supermarktje. Na aankomst meteen naar de ingang van het station gegaan en nadat we daar door de security check heen kwamen (metaaldetectors en xray apparaat voor de tassen), zagen we al snel op het bord met treinen, waar we moesten zijn. We mochten door naar wachtruimte 10, aangezien de treinen hier ook iets anders geregeld zijn dan in Nederland. Hier is het namelijk de bedoeling dat je in een wachtruimte plaatsneemt en een kwartier of 10 minuten voordat de trein vertrekt, pas het perron op mag.
Nadat we nog een uur hebben gezeten in de wachtruimte, het ging een stuk sneller dan verwacht allemaal, mochten we dan eindelijk het perron op en daar stond onze hogesnelheidstrein al op ons te wachten. Aardig stuk mogen lopen om bij wagon 4 van de ongeveer 20 te komen, waar onze stoelen waren. Waren netjes vrij voor ons en lekkere zitplekken. En toen met een topsnelheid van 299 kilometers per uur (we weten het, net geen 300), vol gas richting Suzhou. Toen we in de trein zaten, snapten we het systeem van de wachtruimtes ook meteen wat beter, aangezien je niet op het perron zou willen staan met bijvoorbeeld een kinderwagen, als er een trein langs komt razen met zo’n 300 kilometer per uur.
Na een stop tussendoor, kwamen we aan in Suzhou, waar we gelijk werden aangesproken door allerlei verkopers om ons kaartjes en taxi’s aan te bieden. Niet op ingegaan verder en gewoon lekker de stad in gelopen. Gelukkig vandaag wel een redelijke temperatuur en geen regen, dus dat was vandaag wat minder erg ook, al was het nog steeds wel strak bewolkt de hele dag. Ondanks dat de stad aan alle kanten opgebroken is omdat ze van alles aan het bouwen en vernieuwen zijn, konden we toch goed de weg vinden naar onze eerste stop: Beisi Ta. Een mooie pagode met ook een prachtige tuin eromheen. Aangezien we er vroeg in de ochtend waren, was er nog bijna niemand, wat de rust en sfeer ontzettend ten goede kwam. Daar eerst een tijdje heerlijk rustig rondgekeken en ook nog een aantal Chinezen gespot die bezig waren met Tai Chi.
Na Beisi Ta zijn we op weg gegaan naar de humble administrators garden, of de tuin van de nederige ambtenaar. Deze tuin is aangelegd in de 16e eeuw en in de loop der tijd steeds een beetje aangepast aan de in die periode geldende mode. Na Beisi Ta zijn we op weg gegaan naar de humble administrators garden, of de tuin van de nederige ambtenaar. Deze tuin is aangelegd in de 16e eeuw en in de loop der tijd steeds een beetje aangepast aan de in die periode geldende mode. Vlak voordat we bij deze tuinen waren, zijn we eerst nog even snel wat gaan lunchen bij een van de vele restaurantjes die we zagen. Allebei een noedelsoep met stukje spek besteld van een plaatje af en nadat we ons onder de te lage tafels hadden weten te persen, de lekkere soep naar binnen geslurpt.

De straat richting de ingang van de tuinen zag zwart van de Chinezen, maar we hebben onze weg erdoorheen gevonden en zijn uiteindelijk bij de ingang van de tuinen gekomen. Na een kaartje te hebben gekocht, zijn we naar binnen gegaan en zagen we eigenlijk direct waarom dit park zo goed aangeschreven staat. Echt prachtige plekjes en we konden ons heel goed indenken wat een heerlijke plek het zou moeten zijn als het rustig is. Alleen was het wel zo dat de massa Chinezen van buiten de deur, ook binnen te vinden was. Dat het meer een attractie voor de Chinezen zelf is, was ook wel te merken aan het grote aantal foto’s waar we op zijn gezet. Met een stuk of 20 Chinezen echt geposeerd voor een foto, toen ze dat aan ons vroegen. Dat waren ongeveer 2 keer zoveel mensen als het totale aantal westerlingen dat we de hele dag hebben gezien. Die 20 foto’s waren echter nog maar het begin, aangezien ontzettend veel Chinezen ook ‘stiekeme’ foto’s van ons maakten, wat erg
grappig was om te zien. En laten we het nog maar niet eens hebben over de mensen die ons nakijken, aangezien ze eigenlijk nooit Europeanen zien. En van meerdere mensen Chinezen die echt met ons poseerden ook nog te horen gekregen dat we knappe jongens waren, ook nooit vervelend om te horen.

We hebben in ieder geval een hele tijd door de tuinen gelopen, mooie foto’s gemaakt weer en genoten van de verschillende versieringen die waren aangebracht ook door het park. Na de tuin van de nederige ambtenaar zijn we met de tuk tuk richting Pan men gegaan. Dit was nog best een avontuur. Na wat afdingen een prijs afgesproken voor de reis en vervolgens zijn we op weg gegaan. Na een meter of 200 gooide onze bestuurder, een wat ouder mannetje, opeens vol de rem erop, midden op een kruispunt en rende weg. Dus wij stonden daar midden op een kruispunt te wachten in dat karretje, terwijl de auto’s en motoren luid toeterend om ons heen reden. Na 2 minuten kwam hij terug met een ander mannetje met een tuktuk en moesten we overstappen. Na een flinke fietstocht heeft onze nieuwe bestuurders ons netjes afgezet bij Pan men.

Na ook weer een kaartje te hebben mogen kopen voor dit park, mochten we naar binnen en merkten we meteen dat het hier een stuk rustiger was. Als je een beetje om de tour groups van Chinezen heen liep, had je eigenlijk bijna geen last van andere mensen. Ook weer een prachtig complex met een grote pagode, een meer, mooie tuinen en een oud fort op het terrein. Hier ook weer heerlijk een rondje gelopen en genoten van de rust die er hing. Ook hebben we nog een kaartje gekocht om de pagode te mogen beklimmen, wat zeker voor mij een uitdaging was, aangezien de trappen die erin zaten, absoluut niet waren gemaakt voor personen van 1,90. Met een beetje bukken, draaien en wat limbo, zijn we echter toch omhoog weten te komen en hadden we vanaf 4 verdiepingen hoger een prachtig uitzicht over het park en de omliggende omgeving.

Vanuit dit park zijn we naar een bekende brug van Suzhou geweest. Een vrij hoge boogbrug over een van de vele kanalen die de stad rijk is. Vervolgens zijn we langs het water weer richting de hoofdstraat gelopen, om daar te proberen een busstation te vinden. Halverwege kwamen we echter langs een klein parkje met daarin wat sportapparatuur en besloten we om daar even een beetje te sporten nog. Gewoon tussen de Chinezen in, waar een deel van nog met ons mee deed ook. We verbaasden ons er wel over hoe sterk en lenig ze zijn, ook op latere leeftijd nog.

Uiteindelijk toch weer uitgesport en doorgelopen naar de hoofdstraat en daar kwamen we meteen een bushalte tegen. Het enige probleem was dat er helemaal niks bij stond in het Engels, maar na gewoon maar vragen aan een paar Chinezen die er stonden of ze Engels konden en of ze ons wilden helpen, wisten we welke bus we moesten nemen. De busrit ging verder helemaal soepel en kostte ons welgeteld 14 cent, niet de moeite om zelf te gaan lopen dus!

Op het station hebben we nog weer even wat gegeten en zijn we weer op de trein gestapt richting Shanghai en uiteindelijk weer bij ons hostel aangekomen. Vervolgens voor de verandering maar weer eens de bar in gedoken om nog een biertje te doen, al werd dat iets later dan van tevoren gepland was. De wekker ging maandagochtend namelijk al om half 5, omdat we vroeg bij onze trein naar Beijing moesten zijn. Maar we zaten lekker aan de bar en hadden wat contact gemaakt met de Chinese barvrouw en nog een ander Chinees meisje, die voor een halfjaar in Shanghai was gaan wonen als tussenjaar. Gezellig wat verhalen uitgewisseld en een paar woordjes Chinees geleerd, al duurde het meestal even voordat we de goede uitspraak te pakken hadden. De barvrouw vertelde ons ook dat letters of combinaties daarvan 4 verschillende uitspraken kunnen hebben en die zijn dan ook weer afhankelijk van de voorafgaande lettergrepen en klanken. Dat maakt het er allemaal natuurlijk niet makkelijker op, maar uiteindelijk kwamen we er wel redelijk uit en zijn we om een uurtje of 2 ons bed ingedoken.

• 25 April 2016 - 21:23

Manfred:

Fantastische verhalen mannen! En al die aandacht zal jullie goed doen! ;-) Veel plezier in Beijing.

• 25 April 2016 - 21:47

Claudia:

Dat was weer een prachtig verhaal. Ik denk dat ik ook maar eens met jullie op de foto moet......wie weet worden ze nog eens veel geld waard

• 26 April 2016 - 12:18

Debby:

Wat een prachtig verhaal!!! Super mooie foto's

• 26 April 2016 - 16:22

Lisa:

Stiekem op mijn werk jullie verhalen aan het lezen. Wouw! Ik ben echt wel een beetje jaloers. Leuk om te lezen dat jullie met de chinezen gingen sporten. Het is een gezond volk!
    Veel plezier nog en ik kan niet wachten op jullie volgende verslag.
    Ik bedenk me net dat jullie Koningsdag missen. Hebben jullie wel je oranje outfit mee?!
    Proost in ieder geval :)

• 29 April 2016 - 08:51

Arie:

Mooie verslagen en blijf genieten.

Nog een Tip: Niet vergeten om te melden dat je je biertje koud wil hebben anders krijg je steeds lauw bier

"bing de Pijiu" zou voldoende moeten zijn om een koud biertje te krijgen. Misschien handig als jullie straks warme dagen krijgen :-).

Ben jaloers op jullie

Veel plezier.