De eerste loodjes - Reisverslag uit Sjanghai, China van Frenk Puijk - WaarBenJij.nu De eerste loodjes - Reisverslag uit Sjanghai, China van Frenk Puijk - WaarBenJij.nu

De eerste loodjes

Door: Frenk Puijk

Blijf op de hoogte en volg Frenk

21 April 2016 | China, Sjanghai

En daar is dan alweer het tweede verslag!

Richting Schiphol gegaan en daar eerst de tassen ingecheckt. Daarna hebben we gezellig met zijn allen een bakje koffie gedronken, voordat het dan echt tijd was om afscheid te nemen van elkaar. Was best even lastig, maar we houden het er maar op dat het voor een goed doel is.

Nadat alles op Schiphol verder soepel verliep, stapten we op ons vliegtuig richting Moskou, met verrassend ruime stoelen voor een relatief korte vlucht (3 uur). Eenmaal aangekomen op Moskou hebben we eerst even een hapje gegeten bij de Burgerking (inclusief een biertje van de tap, welke ze daar gewoon bij de Burgerking zelf schenken). Daarna nog eventjes in een Ierse pub gezeten, voordat we ons volgende vliegtuig mochten betreden. Een vrij grote, een Boeing 777. Het boarden ging allemaal vrij soepel, alleen moesten we vervolgens nog wel een halfuur wachten op een aantal passagiers die van een andere vlucht nog mee moesten, maar vertraging hadden.

In het vliegtuig hadden we meteen onze eerste kennismaking met de Chinezen en hun net wat andere manieren. Bijvoorbeeld zelf de keuken in het vliegtuig inlopen om wat te drinken te pakken, continu hun eigen rotzooi langsbrengen, in plaats van gewoon te wachten tot het wordt opgehaald en hun eigen drankjes en maaltijden die moesten worden opgewarmd.

Na een redelijk rustig verlopen vlucht met af en toe een beetje turbulentie, aangekomen op het vliegveld van Shanghai. Een tikkeltje moe, aangezien we beiden niet zoveel hadden geslapen, door de luidruchtige Chinezen om ons heen. Hopend dat we eindelijk echt konden beginnen aan ons avontuur, mochten we eerst nog even een uur in de rij staan voor we door de douane heen waren. Voordeel daarvan was dan wel weer dat we niet op onze tassen hoefden te wachten, die stonden al even voor ons klaar.

Nadat we dan echt door de douane waren, gingen we even zitten om te kijken wat de beste manier was om naar ons hostel te komen. Binnen no time werden we al aangesproken door een vrouwtje die ons een taxi wilde aansmeren voor 450 Yuan (ongeveer 60 euro). Uiteindelijk hebben we wel een taxi genomen, alleen zelf eentje aangesproken, wat ons uiteindelijk nog geen 200 Yuan heeft gekost. Scheelde ons weer een hoop zoeken en wachten, waar we allebei niet zoveel zin meer in hadden.

De eerste momenten voelden een beetje onwerkelijk. Natuurlijk zolang naar toegeleefd en dan is het best even apart om te beseffen dat je er echt bent.

Het inchecken bij het hostel ging allemaal erg soepel en onze kamer ziet er erg netjes uit. Nadat we eerst even onze spullen hadden gedropt en wat frisse kleding hadden aangetrokken, zijn we de stad in gegaan. Eerst hebben we een kijkje genomen op het Peopleˊs square en het daarbij behorende park. Erg apart om van uit zo'n drukke omgeving opeens in een ontzettend rustige en gemoedelijke omgeving te lopen. Vanuit hier zijn we doorgelopen naar Huanghe Road. Een straat met een heleboel verschillende eettentjes, waar we dan ook onze eerste echte Chinese maaltijd hebben gegeten.

Daarna hebben we ook nog een tijd onze ogen uitgekeken op East en West Nanjing Road, de grote winkelstraat hier in Shanghai.

Nu nog even lekker in het hostel een biertje drinken (ongeveer een euro voor 0,6 liter). Zo lekker ons bed in en nog even wat slaap in halen, zodat we er de komende dagen ook weer tegenaan kunnen

• 21 April 2016 - 19:12

Bé En Betty Mulder:

Leuk verslag. Niet te veel biertjes drinken hoor. Welterusten en tot het volgende verslag.
    Groetjes vanuit Hardenberg

• 21 April 2016 - 19:19

Debby:

Mooi verslag!! En wat een bijzondere ervaring nu al!! Geniet ervan mannen

• 21 April 2016 - 20:04

Dorien:

Veel plezier hoor. Genieten jullie er maar van.

• 21 April 2016 - 20:12

Heleen En Siem Broersen:

Jongens geniet ervan. We zijn er een beetje jaloers op.

Groetjes Siem en Heleen

• 21 April 2016 - 20:14

Siem Broersen:

Leuk om te lezen! Groet Siem

• 21 April 2016 - 22:21

Jolanda:

Wat een leuk verslag! Fijn om te horen dat alles goed is verlopen. Geniet ervan boys! Ik kijk nu al uit na het volgende verslag.

• 21 April 2016 - 22:32

Ader:

Maak er wat moois van, succes!

• 22 April 2016 - 21:55

Hans Venem:

Leuk verslag, hopelijk (daar gaan we wel van uit) volgen er nog veel meer.
    Geniet maar met volle teugen van jullie adventure en tot horens.